Aarteen kilpaetsintä
Leikkiin tarvitaan vähintään kaksi leikkijää. Leikkialueeksi sopii metsä, puisto, piha... mika vaan, missä on piilopaikkoja ja paljon tilaa pilottaa, etsiä ja juosta.
Leikissä molemmat piilottavat oman aarteensa omalle alueelleen, jonka jälkeen aarretta etsitään toisen puolelta kilpaa.
Mikäli ulkona on pimeää, kannattaa kaikilla leikkijöilla olla taskulamput ja aarteisiin kiinnittää heijastimet.
Leikin kulku:
1. Molemmilla leikkijöilla on omat, samankokoiset alueet. Alueiden ei tarvitse olla toisissaan kiinni, ne voivat vaikka olla eri puolella taloa tai kenttää. Toinen alueista voi olla esimerkiksi taloyhtiön piha ja toinen viereinen metsäalue. Alueiden rajat kävellään yhdessä läpi, jotta ei tule epäselvyyksiä.
2. Seuraavaksi valitaan aarteet ja sovitaan niiden piilottamisesta. Aarteiden tulee olla samankokoiset ja suunnilleen yhtä värikkäät, sillä pientä harmaata legopalikkaa on huomattavasti vaikeampi löytää metsästä, kuin pään kokoista oranssia palloa.
Sopikaa yhdessä seuraavista aarteiden pillottamiseen littyvista säännöistä.
1. Saako aarteen piilottaa siten, että sen loytämiseksi täytyy kiivetä.
2. Saako aarteen piilottaa kokonaan, vai pitääkö siitä olla osa näkösällä? Kuinka paljon siitä pitää näkyä?
Huomioikaa että aarteiden koko ja väri sekä leikkialueet vaikuttavat piilotussääntöihin.
3. Nyt aarteet voi piilottaa. Jos alueet ovat näköetäisyydellä toisistaan, aarteet piilotetaan niin, että kuljetaan koko ajan selkä kaverin puolen suuntaan. Kun olet piilottanut aarteesi, palaa yhteiselle rajaviivalle, ilmoita kaverille, että olet valmis ja laske kovaan ääneen 60 s. Kaverillasi on siis minuutti aikaa piilottaa aarteensa ja sitten aarteen etsintä alkaa, oli hän valmis tai ei.
4. Voittaja on hän, joka ensimmäisenä löytää aarteen. Voittaja saa valita kumman aarteen ja alueen seuraavalle kierrokselle ottaa. Mikäli leikkijoitä on kolme, voi kaikilla olla oma alueensa, jolloin alueita ja aarteita on kolme.
Mikäli leikkijoitä on neljä tai enemmän leikitään joukkueittain. Voittajajoukkueista arvotaan kaksi kapteenia, jotka saavat valita joukkueen, puolen seka aarteen uudelle kierrokselle, jotta saadaan vaihtuvuutta joukkueisiin seka leikkialueeseen.