Ninjan nurkkajuoksu
Keskellä olijan laskiessa ja potkiessa vaihdetaan nurkkaa.
Valmistelut:
Rajataan neliön muotoinen kenttä (sivut 5-10 m rippuen siitä kuinka paljon halutaan juosta). Jokaiseen nurkkaan rajataan alue ja nurkat numeroidaan 1,2,3 ja 4. Leikkialueen ulkopuolelle piirretään viiva jonne leikistä pudonneet siirtyvät tuomaroimaan.
Leikin kulku:
1. Yksi leikkijöistä on ninja. Ninja sulkee silmänsä ja potkaisee oikealle, vasemmalle, eteen ja taakse neljä kierrosta (12 potkua), jonka aikana muut leikkijät juoksevat valitsemaansa nurkkaan. Potkittuaan valmiksi ninja tekee kyykkyhypyn ja jalkojen osuessa maahan hän huutaa STOP! Tähän mennessä kaikkien on oltava jossain nurkassa. Jos leikkijä ei ehdi nurkkaan, putoaa hän leikistä.
2. Ninja valitsee yhden nurkan ja kertoo sen kovaan ääneen. Leikkijät, jotka ovat ninjan osoittamassa nurkassa putoavat leikistä. Pudonneista tulee hiljaisia tuomareita, jotka juoksevat leikkialueen ympäri kerran ja siirtyvät sitten leikkialueen sivussa olevan viivan taakse vahtimaan, että kaikki varmasti ovat nurkassa ninjan sanoessa STOP! Hiljainen tuomari ei huuda, vaan käy yksinkertaisesti hakemassa leikkijän pois kentältä, mikäli leikkijä ei itse ymmärrä poistua.
3. Ninja alkaa potkimaan uudestaan, tällä kertaa 11 kertaa, jonka aikana leikissä vielä mukana olevat vaihtavat jälleen nurkkaa. Leikki loppu, kun leikkijöitä on kentällä enää kolme tai vähemmän. Jos leikkijöitä on jäljellä neljä, eivät he enää saa mennä samaan nurkkaan. Jos kaksi on samassa nurkassa, putoavat molemmat pelistä.
Leikit: Perinneleikit Ry